ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ


Φέτος στο σχολείο μας πραγματοποιήσαμε ένα καινοτόμο πρόγραμμα εκπαίδευσης "Τα Βήματα Για τη Ζωή".
Σε συνεργασία με το σχολικό μας σύμβουλο κ. Παναγιώτη Χαλάτση ,την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας και συγγραφέα του βιβλίου κ. Νάντια Κουρμούση και με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Βασίλη Κούτρα υλοποιήθηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα που στοχεύει στην ανάπτυξη των ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών. Αυτό το πρόγραμμα βασίζεται στην πεποίθηση , ότι η προαγωγή της ψυχικής υγείας έχει κριτική σημασία και ότι τα παιδιά ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις της μάθησης και του σχολείου, όταν εμείς οι εκπαιδευτικοί ανταποκρινόμαστε θετικά στις ανάγκες τους για συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη.

Τα" Βήματα για τη ζωή" είναι ένα πρωτότυπο υλικό , ολοκληρωμένου προγράμματος παρέμβασης Ατομικών και Κοινωνικών δεξιοτήτων, κατάλληλο για το ελληνικό δημόσιο σχολείο, που φτιάχτηκε λαμβάνοντας υπόψη διάφορα προγράμματα Δεξιοτήτων Ζωής (Life Skills) Πανεπιστημίων των Η.Π.Α, της Βρετανίας, της Αυστραλίας και του Καναδά , εγκεκριμένα από την Π.Ο.Υ  (Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας). Διαμορφώθηκε με βάση την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα και τις ανάγκες του Αναλυτικού Προγράμματος.
Άλλωστε , η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας από το 2001, τονίζει ότι ο μόνος τρόπος για να ενισχυθεί η κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών, είναι η προαγωγή της ψυχικής υγείας στα σχολεία, ως επίσημου μέρους του εκπαιδευτικού προγράμματος.

" Δεν μπορείς πραγματικά να διδάξεις στους ανθρώπους τίποτε.
Μπορείς μόνο να τους βοηθήσεις να το ανακαλύψουν μέσα τους." 
                                                                                   Γαλιλαίος


  ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ  Δημοτικό Σχολείο



Διαβάστε  σε μορφή κειμένου την περιγραφή του προγράμματος εδώ


Ο παρακάτω νοητικός χάρτης σας δείχνει τη διάρθρωση του προγράμματος.





Ενσυναίσθηση 

 Στο πρόγραμμα μας αφιερώσαμε πολύ χρόνο στην ενότητα των Συναισθημάτων. Εκτός από το ότι μάθαμε να τα αναγνωρίζουμε, να τα αποδεχόμαστε και να τα διαχειριζόμαστε σημαντικό κομμάτι ήταν και η έννοια της ενσυναίσθησης που προσπαθεί το πρόγραμμα να καλλιεργήσει στα παιδιά. Μια έννοια που συχνά μπερδεύεται με τη συμπάθεια δεν είναι όμως το ίδιο.
Το επόμενο τρίλεπτο video εξηγεί με πολύ απλό τρόπο τη διαφορά μεταξύ τους.

Το μόνο που θα συμπληρώσω είναι το σοφά λόγια του Γκαίτε "Το να μιλάς είναι ανάγκη. Το να ακούς όμως είναι τέχνη." 

Η Δύναμη της Ενσυναίσθησης - RSA Shorts from ToPortal on Vimeo.

Πώς καλλιεργείται η έννοια της ενσυναίσθησης μέσω του προγράμματος.

Για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης στα παιδιά το πρόγραμμα χρησιμοποιεί διάφορους τρόπους και αφιερώνει μάλιστα και ολόκληρα μαθήματα για το σκοπό αυτό, όπως το μάθημα αγαπώ και δείχνω ότι νοιάζομαι. 
Στην ενότητα των συναισθημάτων ,αφού πρώτα επεξεργαστούμε το κάθε συναίσθημα εμφανίζουμε στα παιδιά την παρακάτω λίστα. Την ονομάζουμε "Η λίστα των άλλων" και τα καλούμε να μας περιγράψουν πότε ο κάθενας άνθρωπος από τη λίστα αυτή βιώνει το συναίσθημα στο οποίο αναφερόμαστε. Π.χ Τι μπορεί να κάνει μια μαμά να θυμώνει ή να χαίρεται.

Επιπλέον, σε όλους τους ενδεικτικούς διαλόγους που χρησιμοποιεί το πρόγραμμα σε κάθε παρέμβαση του εκπαιδευτικού μεταξύ μαθητών για την επίλυση συγκρούσεων ή προβλημάτων, ο εκπαιδευτικός καλεί τα εμπλεκόμενα παιδιά να αναγνωρίσουν τόσο το δικό τους συναίσθημα, όσο και το συναίσθημα των συμμαθητών τους.




Συνεργασία εκπαιδευτικών - γονέων


Το πρόγραμμα "Βήματα για τη ζωή" θεωρεί την αλληλεπίδραση με τους γονείς των μαθητών μας ζωτικής σημασίας. Οι γονείς είναι οι πρώτοι δάσκαλοι των παιδιών και τα πιο σημαντικά πρόσωπα στον κόσμο τους. Για το λόγο αυτό έχουν κυρίαρχο ρόλο στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών και ως εκ τούτου θα ήταν ελλιπές ένα πρόγραμμα κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων που θα απέκλειε τους γονείς από τη διεξαγωγή του.
Το πρόγραμμα επικοινωνεί με τους γονείς μέσω τεσσάρων κυρίως βημάτων:
  1. Ενημερωτική επιστολή που περιγράφει αναλυτικά τα όσα διδάχθηκαν τα παιδιά στη τάξη και προτεινόμενους τρόπους για τη συνέχιση της μάθησης στο σπίτι
  2. Συνεργασία με την οικογένεια για την προετοιμασία του πίνακα του βοηθού (οι γονείς φέρνουν φωτογραφίες, αγαπημένα παιχνίδια και παραμύθια ή αγαπημένη μουσική του παιδιού)
  3. Φυσική παρουσία των γονέων στην τάξη ή επιστολή γραμμένη από τους γονείς, όπου μιλούν με θετικά λόγια για το παιδί τους.
  4. Εργασίες για το σπίτι που οι γονείς κάνουν μαζί με τα παιδιά τους.
Παρακάτω ακολουθούν δυο ενδεικτικά παραδείγματα από εργασίες μαθητών για τη συνέχιση της μάθησης στο σπίτι,





Παρακάτω θα βρείτε όλες τις εργασίες που προτείνει το πρόγραμμα να κάνουν οι γονείς με τα παιδιά τους προκειμένου να γίνει διάχυση και συνέχιση του. διδαγμένου συναισθήματος και στο σπίτι.

  






 Ενότητα 3 : Θέσπιση στόχων

«Τίποτε δεν δημιουργεί περισσότερο αυτοσεβασμό και αυτοπεποίθηση από την επίτευξη ενός στόχου.»




Το τελευταίο μάθημα του προγράμματος μας αναφερόταν στο να μάθουν τα παιδιά να βάζουν στόχους.
Η θέσπιση στόχων και η κατάστρωση σχεδίου για την επίτευξή τους έχει κρίσιμη σημασία όχι μόνο για την επίλυση προβλημάτων από τα παιδιά, αλλά και για τις σχολικές  επιδόσεις τους και τη γενικότερη επιτυχία τους στη ζωή.
Τα παιδιά έμαθαν τρία βασικά βήματα για την επίτευξη του στόχου τους.
1. Διατύπωση του στόχου με σαφήνεια.
2. Χρονικό περιθώριο.
3. Πρόγραμμα. Περιγράφω αναλυτικά τι θα κάνω και ελέγχω το πρόγραμμα μου αναπροσαρμόζοντας το αν χρειαστεί.
Εσείς πως νιώσατε την τελευταία φορά που πετύχατε το στόχο σας;
Το αποτέλεσμα από την επίτευξη ενός στόχου ηθική ικανοποίηση, αυτοσεβασμός, αυτοπεποίθηση, όπως ακριβώς νιώθει και ένας ενήλικας όταν τα καταφέρνει.
Ο στόχος που βάλαμε ήταν ομαδικός .
Στόχος: Να φτιάξει όλη η τάξη μια αφίσα για τη γιορτή λήξης του σχολείου μας.
Χρόνος: 1 εβδομάδα ( μετά αυτό άλλαξε και ο χρόνος περιορίστηκε σε 2 μέρες)

Πρόγραμμα


  • Υλικά που θα χρειαστούμε ( μαρκαδόρους, χαρτί του μέτρου )


  • Απαραίτητη προϋπόθεση: Συνεργασία. Δανείζουμε και δανειζόμαστε, περιμένουμε τη σειρά μας.


  • Αρμοδιότητες : Ο Δημήτρης Γκ. σχεδιάζει τη γη. Κάποιοι συμμαθητές του τον βοηθούν να τη χρωματίσει. Ο Άγγελος και ο Αντώνης φτιάχνουν τον ήλιο και τα χελιδόνια, καθώς και μερικά παιδάκια γύρω από τη Γη. Η Αναστασία φτιάχνει πουλάκια και λουλούδια. Η Χριστίνα, η Μαριαλένα, η Αλεξάνδρα και η Άννα φτιάχνουν λουλούδια και καρδούλες και γράφουν τη λέξη     «σ’ αγαπώ.  Ο Γιάννης συμμετέχει σε όλη την κατασκευή φτιάχνοντας λουλούδια , καρδούλες , παιδάκια και χρωματίζοντας τη Γη. Ο Νικόλας Φ.και ο Νικόλας Τ., ο Άλκης και ο Χρήστος , ο Λευτέρης και ο Βίκτωρας, ο Δημήτρης Κ. και ο Θοδωρής χρωματίζουν , ζωγραφίζουν και εμψυχώνουν την ομάδα λέγοντας διαρκώς πόσο πολύ τους αρέσει η αφίσα.

Αποτέλεσμα: Επιτυχία!!!  Ο στόχος επιτεύχθηκε και μάλιστα πολύ νωρίτερα από το χρονικό περιθώριο που είχε ορισθεί. Σε μια μέρα τα παιδιά έφτιαξαν την αφίσα τους. Όλοι ήταν ενθουσιασμένοι με το αποτέλεσμα. Μάθαμε πως αν ακολουθήσουμε το πρόγραμμά μας, συνεργαστούμε και δουλέψουμε ομαδικά όλοι οι στόχοι είναι εφικτοί. Τα παιδιά παρουσίασαν το αποτέλεσμα στη γιορτή  και ένιωσαν πολύ περήφανα.

Η ΑΦΙΣΑ ΤΗΣ Α’ ΤΑΞΗΣ





Και όλα όσα μάθαμε έγιναν βιντεάκι...










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου